Studenterår
og besættelse
Det første spørgsmål var så, hvor jeg skulle
bo. Jeg fik tilbud om at bo i Lyngby hos fars søster, "
Faster Anna", der var enke og boede i en stor villa. Det
tog jeg imod. Fra Lyngby tog jeg så ind til undervisning og
forelæsninger i København Jeg gik til filosofikum hos
professor Kuhr, og begyndte på både græsk og hebraisk. Det
var en noget barsk omgang at skulle lære de to sprog. Et
lyspunkt var imidlertid professor Hal Kochs forelæsninger
over kirkehistorien. Han var en fremragende underviser, der
med sin levende fremstilling kunne gøre os virkelig
interesserede i faget.
Mens jeg boede her i Lyngby, oplevede jeg 9. april. Vi hørte
motorstøj, så store flyvemaskiner stryge lavt hen over byen,
og blev gennem radioen klar over, hvad der var sket. Jeg tog
ind til København, så de første tyske soldater på Nørreport
station og siden rundt i byen, hvor de kom farende på
motorcykler eller marcherede i kolonner. Undervisningen på
universitetet var suspenderet den dag. Vi fattede faktisk kun
sådan halvt, hvad der var sket og regnede i øvrigt i den første
tid med, at det var et halvt års tid, så ville besættelsen
være ophørt.
Samme dag kom dekret om mørkelægning, så alle fik travlt
med at dække vinduer med tæpper, og hvad man nu ellers
havde. Men inden så forfærdelig længe, gik livet sin
nogenlunde vante gang igen, og man passede sit arbejde, sine
studier, foreningsliv og fornøjelser, selvfølgelig med den dæmpning
og de restriktioner, som besættelsen medførte. Den medførte
også en stærk national bevidsthed, der gav sig udslag i
forskellige folkelige møder og stævner. Det store nummer var
alsangsstævner i parker, hvor tusinder samledes for at synge
danske sange.
Der blev udgivet særlige alsangsbøger, og en
kongesangbog. Og kongen, Chr.X., blev et nationalt
samlingspunkt. Han genoptog sine morgenrideture i byen, og
folk flokkedes om ham, skraldemænd stoppede op i deres
arbejde og hilste ham ærbødigt. Der var altid en store skare
cyklister, der fulgte ham. Som en af datiden sange udtrykte
det: " om kongen af Danmark, står hjerterne vagt."
Men der var også nogle, der var klar over den store fare
folket var i. Fare for at blive præget af nazismen. Medløbere
med tyskerne var der hurtigt mange af. Een af de mænd, der
gik i spidsen for en ægte dansk vækkelse, var professor Hal
Koch.
Han holdt i september 1940 på universitetet en række
forelæsninger om Grundtvig. Det var et vældigt tilløbsstykke.
Auditoriet var stuvende fuldt, og folk stod på trapper og
gange for at lytte. Det var et bevidst forsøg på, ved
beretningen om Grundtvig, at vække det danske folk til
bevidsthed om dets egenart og historie. Det blev på en vis måde
begyndelsen til modstanden mod nazificeringen af folket.
Man har senere sammenlignet disse forelæsninger med den
tyske digter Henrik Steffens berømte forelæsninger i København
1802, der vakte et nyt åndeligt liv i Danmark og som
indvarslede romantikken. For alle os, som hørte Hal Kochs
forelæsninger, var de en vældig oplevelse og en inspiration
både til et teologisk studium og til en fordybelse i dette at
være dansk.
En anden vigtig begivenhed i det første besættelsesår
var indvielsen af Grundtvigskirken på Bispebjerg d. 8
september 1940. De mandlige medlemmer af Studenterkredsen var
blevet bedt om at være ordensmarskaler ved den lejlighed. På
den måde kom jeg med til indvielsen. Den begivenhed var jo
ellers forbeholdt alle mulige prominente personer.
At jeg senere skulle blive præst ved kirken, anede jeg jo
ikke. Men der var en anden grund til, at jeg var glad for at være
med: Min far havde siddet i kirkens byggekomite. Han havde
arvet pladsen efter sin far, borgmester Jacob Marstrand, der
havde været en af initiativtagerne til at få kirken bygget,
og havde til sin død været formand for byggekomiteen.
Byggeriet havde været længe undervejs. Det var påbegyndt
i 1921 og i 1929 kunne man indvie tårnet som midlertidig
kirke, medens kirkeskibet så blev bygget i løbet af 30'erne.
Det tog sin tid at skaffe pengene til dette store værk, og
der var kun 8 uddannede murersvende, der arbejdede på det.
Min far fortalte, at han havde været i kirken dagen før
indvielsen. Da gik een af disse efterhånden gamle murersvende
og fugede alteret, der var opført af gule mursten, som hele
kirken. Han gik og kom og blev ved at pusle med arbejdet, det
var som om, han ikke rigtig kunne forstå, at nu var det
arbejde forbi, et livsværk for ham, en af de anonyme
kirkebyggere.
Lejligheden i Østersøgade
Jeg fortsatte mine studier i græsk med eksamen i januar
1941 og tog også samtidig filosofikum. Så gjaldt det
hebraisk og nytestamentlig græsk med eksamen i disse fag i
juni 1941.
Jeg var imidlertid flyttet ind til byen. Det var lidt
upraktisk at bo i Lyngby, og da jeg så fik mulighed for at bo
hos min faster Anna, min "rigtige" faster, flyttede
jeg ind til hende i september 1940. Hun havde en lejlighed i
Øster Farimagsgade 87 på 5. sal. Hun havde været enke siden
1918, havde en 3½ værelses lejlighed med kakkelovne. Hun
blev dog ret hurtigt syg og døde i sommeren 1941. Jeg havde
imidlertid fundet ud af, at det ville være bedre selv at have
en lejlighed sammen med en kammerat.
Det
blev Svend Bladt, der også studerede teologi. Vi kørte byen
rundt og ledte efter lejlighed, og trods begyndende
boligmangel fandt vi omsider en. Den havde samme baggård, som
den jeg boede i. Den fik vi lejet fra 1 oktober 1941. Det var
Øster Søgade 108. Det var ganske vist en lejlighed med
vinduer ud til gården, men med lidt eftermiddagssol,
centralvarme og et lille badeværelse. Der boede jeg så hele
min studietid og det første år efter, at jeg var blevet præst
og gift. Det var meget heldigt med den lejlighed, for den var
billig (80 kr. om måneden) og lå i rimelig afstand fra
universitetet.
Den første tid cyklede vi ind sidst på eftermiddagen og
spiste middag på "Kannibalkøkkenet",
Universitetets kantine. Det var billigt og rimelig godt. Så
vidt jeg husker kostede en varm ret 95 øre. Når vi flottede
os fik vi kogt eller stegt rødspætte, men den kostede også
1,25 kr. Vi blev nu hurtigt trætte af denne storkøkkenmad,
og det var også besværligt at skulle cykle ind til byen for
at spise, og da der nu var køkken i lejligheden, så var det
jo nærliggende selv at lave noget mad. Ingen af os havde
nogen erfaring i det, men efterhånden fik vi da lært os en
lille smule.
Og når jeg var hjemme i Allerslev, fik jeg gerne pakke med
mad lige til at varme, og da Svend Bladt stammede fra en stor
proprietærgård i Sønderjylland, kom der hyppigt pakker
derfra. Der var spegepølse, røget skinke og meget andet
godt. Og der var noget om, at rationeringen ikke rigtig var
gennemført i Sønderjylland, i hvert fald ikke på en stor gård,
så mens andre i København efterhånden som
forsyningssituationen blev ringere og man måtte bruge byg
selv til franskbrød og kager, så kunne vi nyde dejlige
hjemmebagt hvedebrød.
Og da jeg havde lært Grethe at kende og kom i hendes hjem,
kom der også mad derfra. Så vi led ingen materiel nød.
Middagen indtog vi ved et lille firkantet bord i Bladts værelse,
med gryderne på bordet. Dugen var gårsdagens Kristeligt
Dagblad, som vi havde et studenterabonnement på. Opvasken var
det ømme punkt.
Ofte fik porcelænet lov at stå i vasken til, vi havde
brugt det hele. Så måtte vi tage os sammen og vaske op.
Siden hen, da vi begge var blevet forlovet, hændte det nok
ret tit, at der stod en opvask og ventede på, at en af
pigerne skulle dukke op, for de forbarmede sig som regel over
os. Ofte tillige med at lave lidt god mad til os. De blev så
belønnet ved, at vi gik i biografen med dem.
Det var selvfølgelig ikke nogen overdådig husholdning, vi
førte. Dels forbød rationeringen det, og dels var vi begge
meget sparsommelige. Jeg i hvert fald, fordi jeg var nødt til
det. Min arv efter min far, 6.000 kr., der havde stået i
Overformynderiet skulle slå til så længe som muligt. Det
var begrænset, hvad jeg kunne få hjemmefra, for også der
var økonomien ret stram, selvom det var blevet noget bedre på
grund af lidt ekstra indtægter, som både far og mor havde.
Han for undervisning på Århus Universitet, hun for foredrag.
Men Bladt var meget sparsommelig. Selvom han kom fra en
stor sønderjysk proprietærgård, så havde han den holdning,
at familien ikke skulle koste mange penge på ham. Ham kørte
altid på en gammel nærmest udslidt cykel (senere opdagede
jeg, at han i sit hjem havde den dejligste cykel stående. Nå,
det skyldtes måske, at han ikke ville risikere at få den stjålet
i København). Dårlige sko, der tilmed var for små, gik han
altid med. Han var ikke hypokonder, men drak alligevel
kamillete hver dag for ikke at blive syg. Så køkkenet stank
altid af kamillete, og jeg har lige siden haft meget svært
ved at nyde dette fremragende lægemiddel. Og lugten af det
bringer mig altid i tankerne tilbage til Østersøgade 108.
En dag så jeg på opslagstavlen i Kannibalkøkkenet, at en
blind dame søgte en student til at læse op for sig. Det
ville blive betalt med et måltid og lidt penge. Det måtte
jeg prøve. Så jeg tog ud til hende, et sted på Gl.
Kongevej. Det viste sig, at hun var ret gammel, var svensk og
havde i sit første ægteskab været gift med den svenske
digter Werner von Heidenstam. Jeg kom der en gang om ugen og læste
højt et par timer af forskellige romaner, vi fik snakket en
del, og så fik jeg middagsmad og lidt penge. Hun forærede
mig Heidenstams store historiske tobinds roman "Karolinerne",
som jeg desværre ikke har mere.
Nogle år senere fik jeg, vist nok gennem en kammerat, et
andet madsted. Det var hos en kontorchef på Carlsberg og hans
kone, Max og Soff Eskildsen. De var barnløse, og havde så
set en opgave, en fornøjelse i at indbyde en student engang
om ugen til at spise hos dem. Det var et stort fint hjem i en
lejlighed på Frederiksberg. Det var jo rart sådan at komme
ud og spise lidt godt.
Teologistudiet
Foruden de sproglige forprøver og filosofikum
begyndte jeg på de egentlige teologiske fag. Man kunne på
den tid vælge mellem tre forskellige studieformer. Være
maximist i 1) kirkehistorie med et større speciale og meget
lille studium af Gammel testamente, eller 2) maximist i G.T.
med speciale der, og lidt kirkehistorie eller 3) "gammel
ordning" uden specialer, men med en større del af G.T.
Jeg valgte det sidste. Det betød et stort kirkehistorisk
pensum med Holmquist/Nørgårds 3 binds kirkehistorie, og af
G.T. et større udvalg salmer, genesis og profettekster.
Det var ud fra den betragtning, at skulle man læse G.T. på
hebraisk, så skulle det ikke være bare en lille forsmag med
Genesis og 15 salmer, men et lidt grundigere studium. Jeg
fortrød heller ikke dette valg, selvom professor Bendtsen
bestemt ikke var den mest inspirerende forelæser. Lidt bedre
var det med professor Hvidberg.
Derimod var det meget spændende at gå til professor Hal
Kochs kirkehistoriske forelæsning, torsdag, fredag, lørdag
kl. 1o. Han var en meget levende og engageret underviser, der
ikke stod og læste op af sit manuskript, men ofte siddende på
kanten af katederet fortalte han livfuldt og spændende om
kirkens historie, ganske særligt oldkirken, der var hans
speciale. Han arbejdede på disputats om Konstantin den Store,
men fik den aldrig gjort færdig. Hans engagement i det
folkelige arbejde under og efter krigen tog hans tid. Men hans
forelæsninger var en vældig god indgang til det teologiske
studium.
Da jeg i juni 1941 havde bestået prøven i nytestamentlig
græsk, kunne jeg så i efterårssemesteret følge forelæsninger
i Ny Testamente. Det har formodentlig været over et af de
synoptiske evangelier (Mattæus, Markus eller Lukas). Det var
professor Mosbech der forelæste.
Men der var ikke en samlet plan for gennemgangen af N.T.
Man kunne simpelthen ikke komme hele NT igennem ved at gå til
professorernes forelæsninger. Men man lærte en metode at
arbejde efter. Derfor gik de allerfleste studenter tillige til
manuduktion. Det var et privat arrangement, som man betalte
for. Men det var derimod meget givende, vi var vel ikke mere
end 2o studenter på hvert hold, og her blev virkelig
undervist systematisk, så man fik lært noget. Jeg gik i NT
hos undervisningsassistent Børge Diderichsen, der senere blev
professor i NT.
Men når man først havde lært metoden gennem nogle
semestre, kunne man læse videre på egen hånd ved hjælp af
de forskellige kommentarer. På den måde kunne man komme hele
stoffet igennem. Også i GT gik jeg til manuduktion, det var
hos Svend Holm Nielsen, der senere blev professor i GT.
Jeg passede nogenlunde omhyggeligt studierne. Men det hele
fik en brat ende på grund af tyskernes overgreb, først 29
august 1943 og siden med interneringen af politiet og jødeforfølgelserne.
Universitetet fungerede ikke, al undervisning var standset, om
end man kunne bruge biblioteker og laboratoriet, det
teologiske håndbibliotek og læsesal.
Men da der var vedholdende rygter om, at også studenter og
lærere skulle interneres, kom vi der ikke, og mange flyttede
i hvert fald for en tid fra deres hidtidige bopæl. Jeg boede
således en tid hos min faster Hedvig i Baggesensgade. Men
efterhånden vendte vi tilbage til vore værelser og
lejligheder. Manuduktionen fortsatte, men nu under jorden, i
private hjem eller i spejderlokaler og menighedshuse. Vi sad
ofte klumpet sammen med meget primitive borde og bænke. Det værste
var næsten tobaksrøgen. Rygerne kunne ikke undvære deres
cigaretter under manuduktionen, og det var det elendige
krigs"tobak", de pulsede på.
Det var også en stor fordel at læse sammen to og to,
navnlig efterhånden som vi nærmede os eksamen. Efter den dagældende
studieordning var der ingen eksamen før efter 5-6 års
studier. Så gik man op til det hele, ud fra den betragtning,
at der var en sådan sammenhæng mellem de historiske,
sproglige og dogmatiske fag, at man skulle have det hele
samlet. Man kunne dog dele eksamen i to dele: 1.del med de
systematiske fag, GT., NT. kirkehistorie m.m. og 2. del med de
dogmatiske fag dogmatik og etik, men der måtte kun være et
halvt år imellem de to eksaminer. Så det var et meget stort
stof man skulle igennem. Vi var 2-3- stykker der læste GT
sammen, det foregik hos en af vore kammerater på Regensen. En
anden teolog, Johs Bjerrum, der boede tæt ved Østersøgade læste
jeg kirkehistorie med.
|